کاربرد اتانول در پزشکی

کاربرد اتانول در پزشکی

یکی از کاربردهای اتانول در از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است. در بسیاری از ضد عفونی کننده‌های دست و دستمال مرطوب‌های پزشکی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود.

الکل طبی با از بین بردن پروتئین‌ها و حل‌کردن چربی ارگانیسم‌ها آن‌ها را می‌کشد اما روی هاگ‌ها بی‌اثر است. ناگفته نماند موثرترین درجه غلظت اتانول ۷۰ درصد است در حالی که استفاده از اتانول خالص بدون از بین بردن میکروب‌ها تنها آن‌ها را غیر فعال می‌کند زیرا نمی‌تواند نفوذ کامل به غشای میکروبی داشته باشد.

کاربرد اتانول در غلظت‌های بالا اغلب برای حل کردن بسیاری از داروهای محلول در آب و ترکیبات مرتبط است. برخی از محصولات دارویی می‌تواند حتی حاوی ۲۵ درصد اتانول باشد. از جمله:

-شربت‌های ضددرد

-ضدسرفه

-سرماخوردگی

-دهانشویه‌ها

کاربردهای اتانول در مواد بهداشتی

اتانول کمک می‌کند تا مواد مهم موجود در دهانشویه‌ها از جمله منتول، اکالیپتول و تیمول راحت‌تر به پلاک دندان‌ها نفوذ کنند.

از اتانول ممکن است به عنوان پاد زهر برای درمان مسمومیت ناشی از متانول یا اتیلن گلیکول نیز استفاده شود. اتانول به عنوان یک الکل طبی استفاده می‌شود. الکل‌ها، به اشکال مختلف، در داروها به عنوان ضد عفونی کننده، گند زدا و پادزهر استفاده می‌شوند. از الکل هایی که برای پوست و ضد عفونی کردن پوست قبل از تزریق مواد دارویی و قبل از جراحی استفاده می‌شود.

کاربرد اتانول در محصولات دارویی

از اتانول در مایعات خوراکی نیز استفاده می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

رانیتیدین

فوروزماید

فنوباربیتال

تری متوپریم

کو تریموکسازول

پاراستامول

و…

 این دارو بعضاً به عنوان حلال در داروهای تزریقی مانند پاکلیتاکسل و سایر تزریقات / تزریقهای سیتوتوکسیک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است به عنوان حلال در طعم دهنده‌هایی که به دارو اضافه می‌شوند استفاده شود.

بسیاری از مایعات سرفه و سرماخوردگی و سایر محصولات OTC (بدون نسخه) حاوی مقداری الکل هستند. در فرمولاسیون، الکل طبی به حل مواد فعال یا حفظ محصول کمک می‌کند. اتانول در داروها با طیف وسیعی از غلظت ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، هرگاه به عنوان حلال در جز طعم دهنده در داروهای خوراکی وجود داشته باشد، می‌تواند با کمتر از ۰.۱ گرم در ۵ میلی لیتر (۲٪) وجود داشته باشد.

الکل طبی

در مایعات خوراکی که اتانول به عنوان ماده نگه‌دارنده وجود دارد، ممکن است حدود ۵/۰ گرم در ۵ میلی لیتر باشد (۱۰٪ وزنی در برابر). معمولاً کمتردر داروهای خوراکی و تزریقی با غلظت بالاتر وجود دارد علی الخصوص اگر به عنوان حلال استفاده شده باشد.

اغلب قرار گرفتن در معرض اتانول از طریق داروها کم است. قرار گرفتن در معرض می‌تواند مشابه مقادیری باشد که ممکن است با غذاها مقدار کمی آبجو یا شراب مصرف شود.

گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض می‌تواند بیشتر باشد، به عنوان مثال یک تزریق پاکلیتاکسل برای یک بیمار بزرگسال می‌تواند حاوی ۲۰ گرم اتانول معادل ۱ لیوان شراب باشد. این میزان قرار گرفته تحت تأثیر میزان دوز و وزن بیمار است. داروها ممکن است بیش از یک بار در روز مصرف شوند.

کاربرد های اتانول در پزشکی

اتانول که با نام اتیل الکل یا به سادگی الکل نیز شناخته می شود، کاربردهای مختلفی در پزشکی دارد. در اینجا چند روش برای استفاده از اتانول در زمینه پزشکی آورده شده است:

 

ضد عفونی کننده: اتانول معمولاً به عنوان یک ضد عفونی کننده برای استریل کردن پوست و سطوح استفاده می شود. این ماده می تواند بسیاری از انواع باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد و برای جلوگیری از عفونت مناسب است. ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر اتانول، به طور گسترده برای بهداشت دست در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شوند و معمولاً توسط عموم مردم نیز استفاده می‌شوند.

 

تزریق و انفوزیون: اتانول را می توان به عنوان حلال در تزریقات استفاده کرد. گاهی اوقات از آن برای حل کردن برخی داروها استفاده می شود و باعث تسهیل انتقال آنها به بدن می شود. با این حال، غلظت و استفاده از اتانول در این زمینه بسیار تنظیم شده است و نیاز به بررسی دقیق ایمنی و عوارض جانبی بالقوه دارد.

نگهدارنده: اتانول به عنوان نگهدارنده در برخی داروها و واکسن ها برای جلوگیری از رشد میکروبی استفاده می شود. خواص ضد میکروبی آن به حفظ استریل و پایداری این محصولات کمک می کند.

حلال: اتانول به عنوان حلال برای داروهای مختلف و ترکیبات دارویی در طول فرآیند تولید استفاده می شود. می تواند به حل شدن و تثبیت برخی مواد فعال و همچنین به فرمولاسیون داروها کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که اتانول مصارف پزشکی دارد، مصرف بیش از حد یا سوء استفاده از اتانول می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله اعتیاد، آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی شود. پیروی از راهنمایی های متخصصان مراقبت های بهداشتی و استفاده از محصولات مبتنی بر اتانول طبق دستورالعمل بسیار مهم است.

ایمنی کاربرد اتانول در تجویز داروها

اتانول، یک الکل با زنجیره مستقیم شناخته می‌شود ، مایعی فرار و بدون رنگ و دارای چندین کاربرد مختلف است، از جمله کاربرد اتانول میتوان به عنوان یک حلال یا به عنوان ضدعفونی کننده در تولید محصولات دارویی اشاره کرد.

الکل طبی ممکن است به عنوان یک ماده غیر فعال در نظر گرفته نشود. برعکس، وجود آن در داروها با برخی از موارد ایمنی همراه است، به ویژه هنگامی که داروهای حاوی اتانول برای جمعیت‌های خاص نسخه‌ای، به عنوان مثال برای نوزادان و کودکان در نظر گرفته شده است.

 

کاربردهای اتانول در داروسازی

اتانول را می‌توان در لیستی از مواد اضافی بیش از ۷۰۰ داروی آماده سازی مایعات یافت که ممکن است در نوزادان و کودکان تجویز شود. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استامینوفن

مکمل های آهن

رانیتیدین

فوروزمید

من-نیتول

فنوباربیتال

تری متوپریم سولفامتوکسازول و داروهای بدون نسخه (OTC) مانند شربت‌های سرفه.

اتانول به عنوان یک حلال برای حل کردن ماده موثر در برخی داروها یا به عنوان حلال استخراج در محصولات دارویی گیاهی استفاده می‌شود. این ماده همچنین به عنوان یک نگهدارنده ضد میکروبی استفاده می‌شود که دارای فعالیت باکتری کش و قارچ کش است.

اتانول برای کودکان

کاربردهای اتانول در داروهای مرتبط با کودکان

همچنین در کودکان ، اتانول متابولیسم به دلیل عدم بلوغ فیزیولوژیکی آنزیم تمابولیک ، الکل دهیدروژناز ، که به نظر می رسد فعالیت آن به جمعیت بزرگسالان نزدیک به ۵ سال می رسد ، به اندازه بزرگسالان کارآمد نیست. با این حال ، گزارش شده است که سطح خون اتانول در کودکان مسموم حاد ممکن است سریعتر نسبت به بزرگسالان کاهش یابد.

این مشاهدات ممکن است به اکسیداسیون اتانول فعالتر توسط کاتالایزر نسبت داده شود ، یک مسیر متابولیکی جایگزین ، که ممکن است باعث کاهش ترخیص اتانول ناشی از دهیدروژناز در الکل در نوزادان شود.

 

استفاده از اتانول در داروهای دارویی کودکان برخی نگرانی ها را ایجاد می کند زیرا می تواند برای مسمومیت حاد احتمالی پس از مصرف بیش از حد تصادفی یا مسمومیت مزمن بالقوه ، با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت دارویی برای درمان بیماری های مزمن اطفال مضر باشد. علاوه بر این ، همزمانی اتانول ممکن است جذب داروها را تغییر دهد یا در متابولیسم اصول فعال تداخل ایجاد کند ، بنابراین باعث تداخلات دارویی بالقوه خطرناکی می شود.

اثرات منفی احتمالی اتانول تا حد زیادی شناخته شده است. قرار گرفتن در معرض اتانول قبل از تولد جنین مربوط) به مصرف الکل در مادر( ممکن است منجر به طیف گسترده ای از ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی (CNS) و اختلالات رشد عصبی در افراد شود که به عنوان اختلالات طیف الکل جنین (FASD) شناخته می شوند. در حقیقت ، اتانول قادر به عبور از سد پلاک سانترال و ورود به گردش خون جنین از طریق بند ناف است. مغز در حال رشد جنین به ویژه نسبت به اثرات منفی قرار گرفتن در معرض اتانول حساس است.

مطالعات روی حیوانات و انسان ها

مطالعات روی انسان‌ها و حیوانات نشان می دهد که قرار گرفتن رحم جاندار در معرض اتانول، بر روند رشد عصبی جنین تاثیرگذار است. نوروژنز ، با کاهش تعداد سلول های بنیادی ، افزایش تکثیر و مهاجرت عصبی و به تأخیر انداختن تمایز عصبی. قرار گرفتن در معرض اتانول همچنین ممکن است مسیرهای انتقال دهنده عصبی را تغییر دهد.

کاربرد اتانول در داروسازی بسیار زیاد است. به عنوان مثال ، می تواند یک حلال ، نگهدارنده یا تقویت کننده نفوذ پوستی باشد.

اگرچه ، الکل طبی می تواند عملکردهای شناختی و روانی-حرکتی را مختل کند ، اما قرار گرفتن در معرض اتانول هنگام استفاده به عنوان ماده جانبی در داروها معمولاً محدود است. حجم و غلظت دوز معمولاً کمتر از نوشیدن مشروبات الکلی در معرض خطر قرار می گیرد ، اگرچه برخی تأثیرات روی عملکرد ممکن است.

آیا اتانول برای پوست سمی است؟

کاربرد اتانول در مواد ضدعفونی کننده و آرایشی در صورت عدم جراحت هیچ گونه اثر منفی نخواهد داشت.

الکل طبی سانیار

جهت خرید الکل طبی سانیار اینجا کلیک کنید. همچنین جهت راه اندازی خط تولید یا برطرف کردن مشکلات خط تولید با متخصصان شرکت سانیار در تماس باشید.

مطالب مرتبط

تصفیه پساب الکل

تصفیه پساب الکل کارخانجات(تولید اتانول) در واقع bottom product ستون‌های تقطیر الکل می‌باشد که حدوداً ۱۲ تا ۱۵ برابر حجم الکل تولیدی است. این پساب با بار آلی بالایی که دارد قبل از اینکه در رودخانه یا چاه یا … ...

ادامه مطلب
تصفیه پساب الکل

الکل مطلق

الکل مطلق یک نام معمول برای ترکیب شیمیایی اتانول است. اتیل الکل باید به عنوان "مطلق" واجد شرایط باشد، باید بیش از یک درصد آب باشد. به عبارت دیگر، الکل مطلق الکل مایع است که حداقل وزن آن ۹۹ ...

ادامه مطلب
الکل مطلق

تفاوت الکل طبی و صنعتی

متانول و اتانول هردو به صورت رواج‌یافته‌ای الکل نامیده می‌شوند. این دو الکل از یکدیگر متمایز هستند. یکی جهت مصارف طبی و دیگری جهت مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در ادامه تفاوت الکل طبی و صنعتی از لحاظ خواص، کاربرد و ...

ادامه مطلب
تفاوت الکل طبی و صنعتی

انواع الکل

انواع الکل از دیدگاه علم شیمی، هر ماده‌ای که در ترکیب شیمیایی آن –OH (عامل هیدروکسیل) وجود داشته باشد، یک الکل می‌باشد. انواع الکل‌ها با ساختارهای ساده و پیچیده بصورت طبیعی در بدن انسان‌ها و جانوران، میوه‌ها، درختان و بطور ...

ادامه مطلب
انواع الکل

محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

همواره در پروسس فرایندهای شیمیایی علاوه بر محصول مدنظر، محصولات و مواد جانبی دیگری نیز خواسته یا ناخواسته تولید می‌گردد. این محصولات می‌توانند با توجه به نیاز بازار دارای ارزش‌های متفاوت و یا حتی بدون ارزش باشند. پروسه تولید اتانول ...

ادامه مطلب
محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

تغییر کاربری کارخانه الکل

با گسترش کارخانه‌های تولید الکل در ایران، قدرت رقابت یکی از پارامترهای مهم در سودآوری خط تولید الکل خواهد بود. برخی از کارخانه‌داران تمایل دارند با کمترین هزینه برای تغییر کاربری کارخانه الکل خود اقدام کنند. اما شرکت سامیار پیشنهاد ...

ادامه مطلب
تغییر کاربری کارخانه الکل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک در فیس بوک
اشتراک در توییتر
اشتراک در لینکدین
اشتراک در تلگرام
اشتراک در واتساپ
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.