کاربردهای اتانول در مواد شوینده

کاربردهای اتانول در حوزه های گوناگون صنعتی، پزشکی و… برای همگان شناخته شده است. در این مقاله با جزئیات بیشتری به کاربردهای اتانول در صنعت و به خصوص مواد شوینده و آفت کش‌ها خواهیم پرداخت.

انجمن کالاهای درمانی (TGA) دارای دو فرمول تأیید شده است که می تواند برای سالم سازی استفاده شود. یکی از آنها اتانول است که برای پاکسازی سطوح برای از بین بردن میکروب ها و باکتری هایی که روی نیمکت های آشپزخانه ، حمام و دستگیره های در می مانند بسیار توصیه می شود. برای موثر بودن می توان از اتانول ۷۰٪ استفاده کرد.

۱)کاربردهای اتانول در از بین بردن چربی ها

استفاده از اتانول روی پارچه و کار با آن در محل باعث از بین رفتن لکه های چربی و بالابردن قدرت تمیزی می شود. سپس برای از بین بردن کامل لکه ها استفاده از آب گرم و صابون مقدار اضافی آن توصیه میشود.

 

اتانول در شیشه پاک کن ها

۲) کاربردهای اتانول به عنوان پاک کننده ضد باکتری

خاصیت ضد باکتریایی اتانول به معنای عالی بودن برای ضدعفونی سطوح مانند چوب ، پلاستیک و شیشه است. تبخیر سریع به این معنی است که پس مانده ای باقی نمی گذارد. جز دناتوره شده اتانول به این معنی است که از رشد باکتری جلوگیری کرده و باکتری های موجود را از بین می برد.

۳ )کاربرد اتانول در بخاری های اتانولی

اتانول یا بیواتانول برای استفاده در بخاری های اتانول بسیار مناسب است. گرمایی مناسب برای ماه های سرد سال ایجاد می کند.

۴) کاربردهای اتانول در سمباده زدن

پس از سمباده زدن ، با استفاده از یک تکه پارچه آغشته به اتانول تکه چوب را پاک کنید. خواهید فهمید که تمام خاک اره های اضافی را از بین می برد. هنگام انجام این کار ، اتانول به سرعت تبخیر ، خاک اره به سرعت و آسان پاک و سطح صاف می شود.

کاربرد اتانول در آفت کش‌ها

۵) کاربردهای اتانول در آفت کش‌ها

اگر با آفت ساس گیاهان مشکلی دارید ، استفاده از اتانول باعث از بین رفتن ساس ها و آفات  می شود اما گیاهان شما را از بین نمی برد.
اتانول را روی تکه های قالب بمالید و اجازه دهید خیس بخورد و سپس آن را پاک کنید. اتانول به از بین بردن و کپک ها کمک خواهد کرد. با قرار دادن اتانول بر روی پارچه و استفاده از آن بر روی برچسب ، باعث بلند شدن و برداشتن آن می شود. همچنین در حل چسب فوق العاده کار می کند.

از اتانول ۹۶ درصد استفاده کنیم یا ۷۰ درصد؟

در صورت نیاز به سرعت تبخیر سریع ، اتانول ۹۹٪ بیشتر برای تمیز کردن کاربردی تراست. در حالی که اتانول ۷۰٪ به عنوان الکل سایش نیز شناخته می شود ، که می تواند روی پوست برای ضدعفونی و از بین بردن باکتری ها استفاده شود.

کاربرد اتانول در مواد شوینده

اتانول یا الکل اتیلیک به دلیل خواص مختلف معمولا در مواد شوینده و پاک کننده ها استفاده می شود. در اینجا چند روش استفاده از اتانول در مواد شوینده آورده شده است:

حلال: اتانول یک حلال موثر است که می تواند طیف وسیعی از مواد از جمله روغن ها، گریس ها و کثیفی ها را در خود حل کند. در مواد شوینده، اتانول به حل شدن و از بین بردن لکه ها و بقایای سطوح کمک می کند.

قدرت پاک کنندگی: این ماده با کمک به تجزیه و پراکندگی کثیفی و سایر آلاینده ها، قدرت پاک کنندگی مواد شوینده را افزایش می دهد. این می تواند کارایی مواد شوینده را در از بین بردن لکه ها و بقایای مواد سخت ، بهبود بخشد.

ضد عفونی کننده: دارای خواص ضد میکروبی است و به عنوان یک ضد عفونی کننده در مواد شوینده استفاده میشود. می‌تواند منجر به کشتن یا مهار رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شود و به خواص ضدعفونی‌کننده یا میکروب‌کشی شوینده کمک کند.

 

کنترل بو: می تواند به خنثی کردن بوهای نامطبوع کمک کند. در مواد شوینده به از بین بردن یا کاهش بوی برخی مواد کمک  می کند.

 

پایداری و نگهداری: از اتانول به عنوان تثبیت کننده و نگهدارنده در برخی مواد شوینده برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها، حفظ ماندگاری و اثربخشی محصول استفاده می شود.

 

شایان ذکر است که غلظت اتانول در مواد شوینده بسته به محصول خاص و کاربرد مورد نظر آن متفاوت است. شوینده های مبتنی بر اتانول باید طبق دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی سازنده استفاده شوند، زیرا غلظت های بالای اتانول می تواند قابل اشتعال باشد و ممکن است در حین استفاده نیاز به تهویه مناسب داشته باشد.

ار اتانول استفاده کنیم یا بیواتانول؟

هر دو ماده شیمیایی برای پردازش یکسان برای همه برنامه ها طراحی شده اند. تنها تفاوت در ساخت هر محصول است. اتانول زیستی از طریق یک فرآیند سازگار با محیط زیست با استفاده از مواد معاصر ، در حالی که اتانول از مواد اولیه فسیلی ساخته می شود.

فعالیت میکروب کش

فعالیت باکتری کش غلظت های مختلف الکل اتیل (اتانول) در برابر انواع میکروارگانیسم ها در دوره های مواجهه از ۱۰ ثانیه تا ۱ ساعت مورد بررسی قرار گرفت.

سودوموناس آئروژینوزا در ۱۰ ثانیه با تمام غلظت های اتانول از ۳۰٪ تا ۱۰۰٪ (v / v) کشته شد. Serratia marcescens ،coli -E  و Salmonella typhosa  در ۱۰ ثانیه با تمام غلظت های اتانول از ۴۰٪ تا ۱۰۰٪ کشته شدند.

الکل اتیل ، با غلظت های ۶۰٪ – ۸۰٪ ، یک عامل ویروس کش قوی است که تمام ویروس های لیپوفیل را غیرفعال می کند.
(به عنوان مثال ، تبخال ، واکسن و ویروس آنفلوانزا)و بسیاری از ویروس های آب دوست (به عنوان مثال ، آدنو ویروس ، انتروویروس ، رینو ویروس و روتا ویروس ها) را غیر فعال می کند.

در آزمایشات اثر الکل اتیل در برابر(M. tuberculosis, 95%)اتانول در طی ۱۵ ثانیه باسیلهای سل را در خلط یا سوسپانسیون آب از بین برد.
در سال ۱۹۶۴ ، اسپولدینگ اظهار داشت که الکل میکروب کش انتخاب شده برای فعالیت سل کشی است ، و آنها باید استانداردی باشند که با آن سایر سل کش ها مقایسه می شوند.

مطالب مرتبط

تصفیه پساب الکل

تصفیه پساب الکل کارخانجات(تولید اتانول) در واقع bottom product ستون‌های تقطیر الکل می‌باشد که حدوداً ۱۲ تا ۱۵ برابر حجم ...

ادامه مطلب
تصفیه پساب الکل

الکل مطلق

الکل مطلق یک نام معمول برای ترکیب شیمیایی اتانول است. اتیل الکل باید به عنوان "مطلق" واجد شرایط باشد، ...

ادامه مطلب
الکل مطلق

تفاوت الکل طبی و صنعتی

متانول و اتانول هردو به صورت رواج‌یافته‌ای الکل نامیده می‌شوند. این دو الکل از یکدیگر متمایز هستند. یکی جهت مصارف ...

ادامه مطلب
تفاوت الکل طبی و صنعتی

انواع الکل

انواع الکل از دیدگاه علم شیمی، هر ماده‌ای که در ترکیب شیمیایی آن –OH (عامل هیدروکسیل) وجود داشته باشد، یک ...

ادامه مطلب
انواع الکل

محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

همواره در پروسس فرایندهای شیمیایی علاوه بر محصول مدنظر، محصولات و مواد جانبی دیگری نیز خواسته یا ناخواسته تولید می‌گردد. ...

ادامه مطلب
محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

تغییر کاربری کارخانه الکل

با گسترش کارخانه‌های تولید الکل در ایران، قدرت رقابت یکی از پارامترهای مهم در سودآوری خط تولید الکل خواهد بود. ...

ادامه مطلب
تغییر کاربری کارخانه الکل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک در فیس بوک
اشتراک در توییتر
اشتراک در لینکدین
اشتراک در تلگرام
اشتراک در واتساپ
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.