تفاوت الکل طبی و صنعتی

متانول و اتانول هردو به صورت رواج‌یافته‌ای الکل نامیده می‌شوند. این دو الکل از یکدیگر متمایز هستند. یکی جهت مصارف طبی و دیگری جهت مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در ادامه تفاوت الکل طبی و صنعتی از لحاظ خواص، کاربرد و ساختاری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت اتانول و متانول

متانول، الکل صنعتی

الکل صنعتی یا همان متانول، به رنگ‌های زرد و نارنجی یافت می‌شوند. لازم به ذکر است که متانول الکلی بی‌رنگ است اما جهت ایجاد تمایز با اتانول، به متانول رنگ اضافه می‌کنند. شعله متانول نیز به رنگ زرد می‌باشد. متانول تحت عناوین الکل چوب، متیل الکل، متیل هیدرات و متیل هیدروکسید نیز شناخته می‌شود.

خواص متانول

متانول دارای بوی تیز و زننده و قابل اشتعال است. این الکل سمی بوده و حتی جذب آن از طریق پوست می‌تواند سبب کوری، مرگ، عوارض پوستی و یا دیگر عوارض جانبی گردد. استشمام بخارات متانول نیز بسیار خطرناک بوده و می‌تواند موجب مسمومیت شخص گردد.

کاربرد متانول

ethanol and methanol differences

متانول یکی بهترین حلال آلی می‌باشد. استفاده‌های رایج آن در صنایع داروسازی، عطرسازی، ساخت ادکلن‌ها، لوازم آرایشی، رنگ‌سازی و … می‌باشد. خاصیت ضدعفونی متانول نسبت به اتانول کم بوده و استفاده از آن جهت ضدعفونی نیز کاربردی ندارد. متانول یک ماده واسطه برای تولید سایر مواد نیز محسوب می‌گردد. MTBE، فرمالدهید، اتیلن و پروپیلن، متیل آمین و … نمونه‌هایی از موادی هستند که متانول در تشکیل آنها نقش دارد.

MSDS متانول

• مواجهه از راه استنشاق: منطقه آلوده را ترک کرده و در هوای پاک نفس عمیق بکشید. به پزشک رجوع گردد.
• تماس از راه چشم: در حالیکه چشم‌ها باز نگه داشته شده‌اند به مدت ۱۵ دقیقه با آب شستشو داده شود.
• در صورت بلعیدن یا خوردن: فوراً به پزشک مراجعه شود.
• تماس از راه پوست: لباس‌های آلوده را از تن خارج کرده و قسمت آلوده را با آب و صابون بشویید. در صورت تداوم سوزش، فورا به پزشک مراجعه شود.

methanol MSDS

اتانول، الکل طبی

اتانول مایعی بی‌رنگ و دارای بوی مشخص کم و قابل اشتعال با شعله آبی پررنگ است. این ماده به عنوان الکل میوه نیز شناخته می‌شود. این الکل به دلیل تشکیل پیوند هیدروژنی به هر نسبتی با آب حل می‌گردد و از فراریت بالایی برخوردار است. اتیل الکل، الکل اتیلیک و الکل میوه نام‌های دیگر این الکل است.

کاربرد اتانول

مصارف اتانول اغلب جهت ضد عفونی کردن دست‌ها، استریل کردن تجهیزات پزشکی، سوخت موتور خودروها، خوراک واحدهای صنعتی جهت تولید سایر مواد شیمیایی و… می‌باشد.

الکل طبی و صنعتی
MSDS اتانول

MSDS اتانول


• در صورت استنشاق: هوای تازه اسنتشاق کرده و استراحت کنید.
• تماس با پوست: پوست را آب زده و سپس با آب و صابون شستشو دهید.
• تماس با چشم: چشم‌ها را به مدت چند دقیقه با آب شستشو داده و سپس به پزشک مراجعه شود.
• در صورت بلعیدن یا خوردن: دهان را آب کشیده و به مراقبت‌های پزشکی ارجاع داده شود.

تفاوت الکل طبی و صنعتی از لحاظ ساختاری

متانول و اتانول هر دو از ترکیبات آلی هستند که تفاوت اصلی آن‌ها در تعداد کربن در زنجیره اصلی آن‌هاست. متانول با فرمول شیمیایی CH۳OH و اتانول با فرمول شیمیایی C۲H۵OH به ترتیب دارای یک و دو کربن هستند. به عبارت دیگر، متانول در ترکیب خود گروه متیل (CH۳) و اتانول گروه اتیل (CH۲) دارد. کربن اضافه شده به شاخه اصلی برای سیر شدن با هیدروژن تشکیل پیوند می‌دهد. اضافه شدن کربن و به طبع هیدروژن‌ها، باعث تغییر در ساختار و خواص ترکیبات شیمیایی می‌شود. میزان اسیدیته متانول نسبت به آب بیشتر است این در حالی است که اتانول در برابر آب یک اسید ضعیف محسوب می‌شود.

تفاوت الکل طبی(اتانول) و الکل صنعتی(متانول)در فرایند تولید

 

اتانول و متانول هر دو الکل هستند، اما فرآیندهای تولید متفاوتی دارند.

تولید اتانول معمولاً با تخمیر قندهای محصولات کشاورزی مانند ذرت، نیشکر یا گندم شروع می شود. این فرآیند شامل تجزیه کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در محصولات به قندهای ساده‌تر است که سپس با استفاده از مخمر، تخمیر می‌شوند. سپس اتانول حاصل تقطیر و خالص می شود تا غلظت مورد نظر به دست آید. محصولات جانبی تولید اتانول، مانند دانه های باقیمانده و حلال ها، می توانند برای خوراک دام یا سایر کاربردهای صنعتی استفاده شوند.

 

از طرف دیگر، تولید متانول معمولاً با سنتز گازی به نام گاز سنتز(syngas) ، که مخلوطی از مونوکسید کربن و گاز هیدروژن است، شروع می شود. گاز سنتز را می توان از مواد اولیه مختلفی از جمله گاز طبیعی، زغال سنگ یا زیست توده تولید کرد.فرآیند تبدیل به گاز معمولاً شامل حرارت دادن مواد اولیه در حضور بخار یا اکسیژن است که هیدروکربن‌های پیچیده را به مولکول‌های ساده‌تر تجزیه می‌کند. سپس گاز سنتز خالص شده از روی یک کاتالیزور، معمولاً یک کاتالیزور اکسید روی یا مس، در ظرف راکتور عبور می‌کند. کاتالیزور به واکنش شیمیایی بین مونوکسید کربن و هیدروژن را برای تولید متانول کمک می کند تا متانول تولید شود و سپس خالص شده و تا سطح مورد نظر تغلیظ می شود. محصولات جانبی تولید متانول، مانند دی اکسید کربن و آب، معمولاً در اتمسفر آزاد می شوند.

 

به طور کلی، تفاوت اصلی بین تولید اتانول و متانول، ماده اولیه و فرآیند خاصی است که برای تبدیل آن ماده به الکل استفاده می شود. تولید اتانول شامل تخمیر قندهای محصولات کشاورزی است، در حالی که تولید متانول شامل سنتز گاز سنتز از مواد اولیه است.

با شیوع کووید ۱۹، استفاده از الکل‌ها جهت ضدعفونی کردن دست‌ها و وسایل، رشد چشمگیری در سرتاسر جهان پیدا کرد. نداشتن اطلاعات کافی درباره تفاوت الکل طبی و الکل صنعتی و استفاده نابجای این دو سبب بروز حوادثی نظیر مسمومیت و حتی مرگ افراد شده است. لذا شناخت ویژگی‌ها و وجه تمایز این دو الکل حائز اهمیت خواهد بود.

شرکت صنعت آفرین سانیار با تکیه بر متخصصین خود توانسته است سرمایه گذاری برای ایجاد خطوط تولید اتانول طبی را بهینه کرده و سودآوری بی‌نظیری را برای صاحبان خطوط تولید الکل به ارمغان بیاورد. برای خرید الکل باکیفیت و اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک در فیس بوک
اشتراک در توییتر
اشتراک در لینکدین
اشتراک در تلگرام
اشتراک در واتساپ
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.