تقطیر میعانات گازی

ویژگی خط تقطیر میعانات گازی سامیار

درخواست کارخانه پالایش میعانات گازی

واحد تقطیر میعانات گازی از مهمترین فرایندهای پالایشی در صنایع شیمیایی است. معمولا مخازن گاز طبیعی دارای مقادیر قابل توجهی میعانات گازی هستند و این میعانات عمدتا شامل هیدروکربن های ۵ کربن و بیشتر (C5+)  هستند.

شرکت سامیار با تیم متخصص خود آماده ی مشاوره و ارائه خدمات صفر تا ۱۰۰ راه اندازی خط تقطیر میعانات گازی می باشد.

ویژگی‌های میعانات گازی

این برش های هیدروکربنی با توجه به موقعیت برداشت می‌توانند دارای مقادیری از گوگرد و نمک باشند و معمولا ناخالصی فلزی ندارند.

تفاوت اصلی میعانات گازی با پروپان و بوتان  (LPG) این است که نیازمند شرایط خاص برای مایع ماندن نیستند اما به طریق مختلف می‌توان میعانات گازی را به محصولاتی مثل بنزین، گازوئیل، سوخت جت و … تبدیل کرد.

یکی از مزیت های خط تقطیر میعانات گازی نسبت به تقطیر نفت خام نیاز کمتر به فرایندهای پالایشی و تبدیلی است و نتیجه‌ی آن هزینه سرمایه گذاری کمتر است. 

خوراک های واحد های تقطیر میعانات گازی

شرکت صنعت آفرین سامیار با طراحی بهینه ی واحد تقطیر میعانات گازی این قابلیت را ایجاد کرده است که بتوان از خوراک های مختلفی از جمله :

– پارس جنوبی

– خانگیران

– ایلام

-برش های گازوئیل سنگین برای واحد استفاده نمود.

 مهمترین تجهیز واحد تقطیر میعانات گازی، برج تقطیر است که در ادامه توضیح مختصری پیرامون آن خواهیم داشت.

برج تقطیر

از مهمترین تجهیزات صنایع شیمیایی است که برای جداسازی مواد از یکدیگر بر اساس تفاوت در فراریت و نقطه جوش انها مورد استفاده قرار میگیرد .

برج تقطیر به  حالت پیوسته و ناپیوسته طراحی میشود که در نوع پیوسته نیاز به ابزار دقیق بیشتری داریم . در طراحی برج تقطیر پارامترهای مختلفی اثر گذار هستند که باید به هر یک از انها توجه داشت . از جمله این پارامترها میتوان به دما ، فشار ، محل ورود خوراک و… اشاره کرد.

برج های تقطیر در یک دسته بندی دیگر به دو دسته ی سینی دار و پرشده تقسیم میشوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند .

تجهیزات لازم برای واحد

برای راه اندازی این واحد تجهیزاتی از جمله :     

– برج تقطیر     

– ریبویلر    

– کندانسور     

– مبدل حرارتی پیش گرم کن     

– مبدل خنک کننده   

– مخزن های ذخیره

– پمپ و پایپینگ نیاز داریم.

 

ساخت مینی پالایشگاه های

محصولات واحد تقطیر میعانات گازی

حلال ۴۱۰ : حلالی شامل هیدروکربن‌های پارافینی C5-C8 که کاربرد آن بیشتر به عنوان رقیق کننده در لاک الکل‌ها، رنگ‌ها، جلا دهنده‌ها، مرکب چاپ و … است.

 حلال ۴۰۲ : یک حلال هیدروکربنی است که از برش نفت سفید (کروسن) تولید میشود که این حلال غنی از ترکیبات آروماتیک و خطی است.

 حلال ۴۰۰ : این حلال شامل حداقل ۳۰% ترکیبات آروماتیکی است و به عنوان رقیق کننده در لاک الکلها، مرکب چاپ و همچنین در تولید چسب کاربرد دارد.

سوالات متداول درباره تقطیر میعانات گازی

میعانات گاز طبیعی بخش به سرعت در حال رشد تولید نفت و گاز در سطح کشور و بین المللی است. توضیحات زیر یک نمای کلی از NGLها، ترکیب آنها و فرآیندهای استخراج ارائه می دهد.

 

IMG_20220920_062904-scaled-qe6hnlmhdf1j53py9bvrxsfwehpmtfc5hpdi16lluw copy

میعانات گازی مایع است یا گاز؟

تقطیر میعانات گازی هم شامل گاز خشک و هم گاز مرطوب حاوی هیدروکربن های مایع تبخیر شده است که چگالی یا گرانش آن بسیار کمتر از نفت خام است. میعانات شکل مایع این هیدروکربن ها هستند که نام خود را از فرآیند حذف آنها از جریان گاز به همراه فراوری با دما و فشار خاص گرفته اند.

 

 

یک بشکه میعانات گازی چقدر می ارزد؟

همانطور که قیمت نفت خام بسته به منطقه، کیفیت و تقاضا متفاوت است، قیمت میعانات گازی نیز به محل تولید، روش تولید و میزان تقاضا بستگی دارد. از ژوئن ۲۰۲۱، هر بشکه میعانات گازی به طور میانگین نزدیک به ۶۶ دلار قیمت می‌خورد.

 

آیا NGL همان تقطیر میعانات گازی است؟

 گاز طبیعی (NGL) و میعانات به طور کلی می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. NGLها و میعانات هر دو شامل جریان مخلوطی از هیدروکربن ها هستند که نشان دهنده هیدروکربن های سبک مانند اتان و هیدروکربن های سنگین تر مانند پنتان هستند.

 

میزان اشتعال پذیری محصولات تقطیر میعانات گازی

میعانات گازی و بنزین طبیعی، مانند نفتا به راحتی قابل اشتعال هستند، به سرعت از بیشتر سطوح تبخیر می شوند، و باید همیشه با احتیاط نگهداری شوند. میعانات گازی می توانند توسط گرما، جرقه، شعله، یا سایر منابع اشتعال (مانند الکتریسیته ساکن، چراغ های راهنما، تجهیزات مکانیکی/الکتریکی و دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های همراه) مشتعل شوند. بخارات ممکن است مسافت قابل توجهی را تا منبع اشتعال طی کنند، جایی که می توانند مشتعل شوند، به عقب برگردند، یا منفجر شوند. بخارات میعانات سنگین تر از هوا هستند و می توانند در مناطق ساکن تجمع پیدا کنند. اگر ظرف محصولات تقطیر میعانات گازی به درستی خنک نشود، ممکن است در اثر واکنش احتراق منفجر شود.

محصولات خطرناک احتراق/تجزیه، از جمله سولفید هیدروژن، ممکن است توسط این ماده در معرض حرارت یا آتش آزاد شوند. اگر محصولات موجود در تقطیر میعانات گازی حاوی درصد بالایی از ترکیبات آروماتیک باشد، می تواند دودی، سمی و سرطان زا نیز تلقی شود. برخی از سوخت های مبتنی بر میعانات گازی دارای محتوای آروماتیک کاهش یافته هستند.

 

نقطه اشتعال در محصولات تقطیر میعانات گازی

نقطه اشتعال برای یک هیدروکربن یا یک سوخت حداقل دمایی است که در آن فشار بخار هیدروکربن برای تولید بخارات لازم به منظور احتراق خود به خودی با هوا در حضور یک منبع خارجی، یعنی جرقه یا شعله کافی است. از این تعریف مشخص می شود که مشتقات هیدروکربنی با فشار بخار بالاتر (ترکیبات سبک تر) نقطه اشتعال کمتری دارند. به طور کلی، نقطه اشتعال با افزایش نقطه جوش افزایش می یابد. نقطه اشتعال یک پارامتر مهم برای ملاحظات ایمنی در تقطیر میعانات گازی است، به ویژه در هنگام ذخیره سازی و حمل و نقل فرآورده های نفتی فرار (به عنوان مثال، گاز مایع، نفتای سبک و بنزین) در یک محیط با دمای بالا.

 

میعانات گازی چه شکلی است؟

مایعات گاز طبیعی (NGL) و میعانات به طور کلی می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. NGLها و میعانات هر دو شامل جریان مخلوطی از هیدروکربن ها هستند که نشان دهنده هیدروکربن های سبک مانند اتان و هیدروکربن های سنگین تر مانند پنتان هستند.

 

تفاوت بین نفت خام و میعانات گازی چیست؟

نفت خام و مایعات گاز طبیعی هر دو نشان دهنده درجات و چگالی متفاوت هیدروکربن های مایع هستند. NGL ها را می توان به عنوان یک روغن بسیار سبک در نظر گرفت. با این حال، هیدروکربن‌های سبک نفت خام بسیار فرار اند و حمل و نقل آن‌ها خطرناک است.

 

مناسب برای برش گیری های گوناگون و ساخت محصولات گوناگون می باشدجهت دریافت مشاوره و تماس با ما اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.