تغییر کاربری کارخانه الکل

با گسترش کارخانه‌های تولید الکل در ایران، قدرت رقابت یکی از پارامترهای مهم در سودآوری خط تولید الکل خواهد بود. برخی از کارخانه‌داران تمایل دارند با کمترین هزینه برای تغییر کاربری کارخانه الکل خود اقدام کنند. اما شرکت سامیار پیشنهاد بهتری دارد…

تغییر کاربری کارخانه الکل سازی و فرصت‌های آتی

 جوامعی که میزبان تأسیسات تولید اتانول هستند، به دلیل بهبود فرصت های شغلی و هجوم پول جدید از سرمایه گذاری خارجی، شاهد رشد اقتصادی بیشتری خواهند بود. به طوری که با تغییر کاربری کارخانه الکل سازی به دلایل اقتصادی، فرصت ایجاد خطوط تولید دیگر را برای مردم بومی فراهم میکند.

طیف گسترده ای از الزامات و ملاحظات در برنامه ریزی یک کارخانه اتانول، از جمله اندازه مورد نظر کارخانه، نوع و مقدار تجهیزات مورد نیاز و هزینه های مربوطه نقش دارند. اندازه و ظرفیت کارخانه هزینه های مربوطه را تعیین می کند.

سایر ملاحظات اولیه مهم دیگر عبارتند از:

در دسترس بودن نیروی کار آموزش دیده برای ساخت کارخانه

ارزیابی محصولات مرتبط و رقبای بالقوه

تغییر کاربری کارخانه الکل سازی چندان دشوار نیست

کارخانه های اتانول که با تجهیزات ایمن و با راندمان بالا کار می‌کنند، به طرق مختلف برای جوامع خود مفید هستند. حتی بعد از تغییر کاربری کارخانه الکل سازی، میتوان از تجهیزات فرایندی‌شان برای خط‌های دیگری استفاده نمود. راه اندازی خط تولید آنها فرصت های شغلی را هم برای کارگران خود و هم برای کارگران صنایع حمایتی فراهم می کنند و از طرف دیگر، هجوم سرمایه گذاران باعث بهبود زیرساخت های محلی و افزایش گردش پول نقد در منطقه می شود. علاوه بر این، کشاورزان مجاور از خوراک تامین کارخانه‌های اتانول سود می‌برند.

کارخانه های اتانول همچنان یک بخش قابل دوام و رو به رشد در اقتصاد تولید سوخت هستند. تا سال ۲۰۱۸، ظرفیت تولید اتانول سوخت در ایالات متحده به بیش از ۱۶ میلیارد گالن در سال رسید که به ۱.۰۶ میلیون بشکه اتانول در روز رسید. علاوه بر این، مجموع ظرفیت فهرست شده کارخانه های اتانول قابل بهره برداری بین ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ ۵ درصد افزایش یافته است که به معنای افزایش نزدیک به ۷۰۰ میلیون گالن در سال است. بیشتر این افزایش به دلیل بهبود تجهیزات فرایندی و سایر پیشرفت های افزایشی در عملیات با پیشرفت صنعت بود.

تجهیزات خط تولید الکل

خط تولید الکل به طور کلی شامل تجهیزات زیر است:

مخازن تخمیر (استیل یا پلیمری)

دستگاه پکیج روغن داغ یا دیگ بخار

برج تقطیر استیل

برج خنک کننده(کولینگ تاور)

مبدل‌های حرارتی (ریبویلر و کندانسور)

پمپ، لوله و اتصالات

سوال این است که با تجهیزات تولید الکل چه ماده شیمیایی می‌توان تولید کرد؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت تجهیزات نام‌برده برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی مانند استات‌ها، دکستروز و … مناسب است.

تجهیزات خط تولید الکل

فاکتورهای مهم تجهیزات هنگام تغییر کاربری کارخانه الکل سازی

با توجه به افزایش تولید اتانول در چند سال گذشته، تقاضا برای تجهیزات فرآیند اتانول نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. قبل از اینکه شرکت شما در تجهیزات فرآیند اتانول سرمایه گذاری کند، چند فاکتور مهم در زیر آورده شده است.

شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات فرآیند اتانول و سانتریفیوژ شما مستحکم است و در دراز مدت در برابر سایش و خوردگی مقاوم است. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات با کیفیت بالا تصمیم عاقلانه ای خواهد بود زیرا این تجهیزات عمر طولانی خواهند داشت و در کوتاه مدت نیازی به تعویض ندارند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات تولیدی پیشرفته و کارآمد هستند تا بهترین نتیجه را داشته باشند. اگرچه در مرحله اولیه سرمایه گذاری مقدار زیادی هزینه میکنید، اما این هزینه در طول عمر تجهیزات خود را جبران می کند. انتخاب تجهیزات مناسب هنگام راه اندازی واحد، در صورت تغییر کاربری کارخانه الکل سازی نیز برای شما سودمند خواهند بود.

مواد قابل تولید با تجهیزات تولید الکل

تغییر کاربری کارخانه الکل به کارخانه تولید استات‌ها

استات‌ها مانند اتیل استات، متیل استات و بوتیل استات با تغییر کاربری کارخانه الکل به راحتی قابل تولید خواهد بود. تنها عامل محدود کننده مخازن پلیمری است. اگر در خط تولید مخازن پلیمری موجود باشد، نیاز است مخازن استیل به خط تولید اضافه شود. این مورد نیز هزینه‌ی زیادی نسبت به سایر اجزای خط تولید ندارد.

مواد تولید شده با فرایندهای زیستی

مواد تولید شده با فرایندهای زیستی مانند دکستروز و سیتریک اسید از دیگر مواد مورد تولید تحت تغییر کاربری کارخانه الکل است. این مورد به شرطی است که مخازن تخمیر، از جنس استیل باشد. سیتریک اسید نسبت به دکستروز به هزینه بیشتری نیاز دارد.

مراحل و اقدامات لازم جهت تغییر کاربری کارخانه الکل

تغییر کاربری یک کارخانه الکل سازی به خط تولیدی دیگر می‌تواند به وسیله مراحل زیر صورت پذیرد:

 

بررسی خط تولید مورد نظر: بررسی کنید که خط تولید مورد نظر برای تغییر کاربری، با امکانات و تجهیزات موجود در کارخانه الکل سازی سازگاری دارد یا خیر. این شامل ماشین‌آلات، تجهیزات، خطوط انتقال مواد، سیستم‌های کنترل و سایر عناصر فنی است.

تعویض و بهبود تجهیزات: اگر خط تولید مورد نظر نیاز به تجهیزات جدید و منحصر به فرد دارد، باید تجهیزات لازم را تهیه کرده و تعویض کنید. همچنین، بهبود سیستم‌های فرایندی و کنترلی نیز می‌تواند لازم باشد.

 انجام تغییرات ساختاری: برخی تغییرات ساختاری در کارخانه ممکن است نیاز باشد تا متناسب با خط تولید جدید انجام شود. این شامل تغییرات در دیواره‌ها، سقف، سیستم‌های تهویه و دیگر عناصر ساختاری است.

 

 تأمین منابع و نیازمندی‌ها: بررسی کنید که آیا تغییر کاربری به خط تولید جدید نیازمند منابع متفاوتی مانند مواد خام، نیروی کار، انرژی و سایر نیازمندی‌های عملیاتی است. اطمینان حاصل کنید که تأمین این منابع برای خط تولید جدید ممکن است.

مجوزها و مشاوره: به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای تغییر کاربری به خط تولید جدید براساس قوانین و مقررات مربوطه باشید. همچنین، مشاوره از کارشناسان حوزه مربوطه و مهندسان مشاور در زمینه‌های قانونی، فنی و عملیاتی می‌تواند به شما کمک کند.

 

مهم است برای تغییر کاربری کارخانه الکل سازی به خط تولید جدید، از تحلیل دقیق و مطالعه دقیق درباره مزایا و معایب، نیازمندی‌ها و امکانات مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. همچنین، رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای مربوطه بسیار حائز اهمیت است.

به وسیله سیستمهای تولید اتانول شرکت صنعت آفرین سامیار قادر خواهید بود محصولات دیگری را جایگزین اتانول کنید و خط تولید اتانول را به محصولات دیگر تغیر کاربری دهید. برخی از این محصولات عبارتند از: ضدیخ،روغن موتور، روغن دنده،اتیل استات،متیل استات،عرقیات گیاهی و …

لگوی صنعت آفرین سانیار

پیشنهاد سامیار جهت تغییر کاربری کارخانه الکل

پاسخ سامیار به سوال این که “با خط تولید الکل چه چیزی می‌توان تولید کرد ؟” موارد زیر است:

از بین استات‌ها، تولید اتیل استات بسیار مناسب‌تر است. دلیل آن کاربرد اتانول به عنوان یکی از مواد اولیه‌ی تولید اتیل استات است. از آن‌جا که صاحبان کارخانه الکل خود تولید کننده الکل هستند، تولید این ماده برای آن‌ها بسیار به صرفه خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اتیل استات، به مطلب خط تولید اتیل استات مراجعه کنید.

پیشنهاد دیگر سامیار تولید دکستروز است. تولید این ماده برای تولیدکنندگان الکل بسیار سود آور است. دلیل آن کاربرد این ماده به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی تولید اتانول باکیفیت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد دکستروز، به مطلب خط تولید دکستروز مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

تصفیه پساب الکل

تصفیه پساب الکل کارخانجات(تولید اتانول) در واقع bottom product ستون‌های تقطیر الکل می‌باشد که حدوداً ۱۲ تا ۱۵ برابر حجم الکل تولیدی است. این پساب با بار آلی بالایی که دارد قبل از اینکه در رودخانه یا چاه یا … ...

ادامه مطلب
تصفیه پساب الکل

الکل مطلق

الکل مطلق یک نام معمول برای ترکیب شیمیایی اتانول است. اتیل الکل باید به عنوان "مطلق" واجد شرایط باشد، باید بیش از یک درصد آب باشد. به عبارت دیگر، الکل مطلق الکل مایع است که حداقل وزن آن ۹۹ ...

ادامه مطلب
الکل مطلق

تفاوت الکل طبی و صنعتی

متانول و اتانول هردو به صورت رواج‌یافته‌ای الکل نامیده می‌شوند. این دو الکل از یکدیگر متمایز هستند. یکی جهت مصارف طبی و دیگری جهت مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در ادامه تفاوت الکل طبی و صنعتی از لحاظ خواص، کاربرد و ...

ادامه مطلب
تفاوت الکل طبی و صنعتی

انواع الکل

انواع الکل از دیدگاه علم شیمی، هر ماده‌ای که در ترکیب شیمیایی آن –OH (عامل هیدروکسیل) وجود داشته باشد، یک الکل می‌باشد. انواع الکل‌ها با ساختارهای ساده و پیچیده بصورت طبیعی در بدن انسان‌ها و جانوران، میوه‌ها، درختان و بطور ...

ادامه مطلب
انواع الکل

محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

همواره در پروسس فرایندهای شیمیایی علاوه بر محصول مدنظر، محصولات و مواد جانبی دیگری نیز خواسته یا ناخواسته تولید می‌گردد. این محصولات می‌توانند با توجه به نیاز بازار دارای ارزش‌های متفاوت و یا حتی بدون ارزش باشند. پروسه تولید اتانول ...

ادامه مطلب
محصولات جانبی فرآیند تولید اتانول از غلات

تغییر کاربری کارخانه الکل

با گسترش کارخانه‌های تولید الکل در ایران، قدرت رقابت یکی از پارامترهای مهم در سودآوری خط تولید الکل خواهد بود. برخی از کارخانه‌داران تمایل دارند با کمترین هزینه برای تغییر کاربری کارخانه الکل خود اقدام کنند. اما شرکت سامیار پیشنهاد ...

ادامه مطلب
تغییر کاربری کارخانه الکل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک در فیس بوک
اشتراک در توییتر
اشتراک در لینکدین
اشتراک در تلگرام
اشتراک در واتساپ
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.