خط تولید گلوتن

ویژگی خط تولید گلوتن سامیار

شرکت صنعت آفرین سامیار با بومی سازی تجهیزات مدرن توانایی تولید گلوتن با کیفیت را دارد. لازم به ذکر است این تجهیزات نسبت به تجهیزات مرسم دارای قیمت بسیار پایین تر و مصرف آب بسیار کمتر است.

گلوتن چیست؟

گلوتن، پروتئین تشکیل دهنده خمیر آرد گندم، برای طیف وسیعی از کاربردهای تکنولوژیکی از بهبود عملکرد پخت محصولات خمیری گرفته تا توسعه مواد پروتئینی جدید غذایی و سایر مواد زیستی کاربرد دارد. در پنج دهه گذشته، از طریق جداسازی صنعتی گلوتن از نشاسته گندم، همراه با فرآیندهای خشک کردن کنترل شده برای حفظ خواص عملکردی خود، شاهد ظهور خط تولید گلوتن به عنوان یک صنعت مهم غذایی بوده ایم. امروزه گلوتن  بیشترین کاربرد را در محصولات نانوایی دارد. با این حال، فن‌آوری‌های جدید به طور فزاینده‌ای برای اصلاح ساختار و در نتیجه عملکرد این ماده پروتئینی منحصربه‌فرد برای ارائه طیف وسیعی از ویژگی‌های عملکردی با قیمت متوسط‌تری نسبت به رقبای خود مانند پروتئین‌های شیر و سویا در رقابت می‌باشد. گلوتن گندم و نشاسته گندم از نظر اقتصادی محصولات مشترک مهمی هستند که در طی فرآوری مرطوب آرد گندم تولید می شوند. اگرچه گلوتن گندم ممکن است یک ماده غذایی کالایی باشد و کاربردهای آن عمدتاً در محصولات پخته شده و محصولات گوشتی فرآوری شده است. میدانیم که گلوتن در واقع پروتئین گندم است. خط تولید گلوتن می‌تواند با درامد زایی برای صاحبین مشاغل، مورد توجه سرمایه گذاران باشد.

گلوتن

گلوتن و تاثیر آن در مواد خوراکی

ساختار گلوتن بر بافت محصولات پخته شده تأثیر می گذارد. خاصیت ارتجاعی به آرد گندم می‌دهد. استفاده از آرد با محتوای گلوتن بالاتر، منجر به خمیرهای جویدنی‌تر مانند آنهایی که در پیتزا و نان شیرینی وجود دارد، می‌شود، در حالی که استفاده از آرد با محتوای گلوتن کمتر باعث می‌شود محصولات پخته‌ای لطیف مانند محصولات شیرینی‌پزی به دست آید.

چگونگی تشکیل گلوتن در خمیر

هرچه خمیر بیشتر مخلوط شود، گلوتن بیشتری تولید می شود. این باعث می شود که خمیر حالت کشسانی پیدا کند، همانطور که در خمیر نان دیده می شود. گلوتن در حین ورز دادن خمیر نان تشکیل می شود. ورز دادن باعث می شود تا رشته های گلوتن قوی تر و طولانی تر شوند. با این حال، اگر گلوتن بیش از حد تشکیل شود، خمیر نان به راحتی کشیده نمی شود. این کار باعث سفت شدن هنگام جویدن نان می شود. شل کردن یا استراحت دادن به خمیر، خاصیت ارتجاعی خمیر را کاهش می‌دهد و باز شدن آن را آسان‌تر می‌کند. خط تولید گلوتن به دلیل مصارف زیاد در شیرینی پزی و نانوایی، اهمیت فراوان دارد.

روش تولید گلوتن

در خط تولید گلوتن محلول غلیظ آرد گندم به شدت توسط ماشین‌آلات ورز داده می‌شود تا زمانی که گلوتن به یک توده تبدیل شود. حدود ۶۵ درصد از آب موجود در گلوتن مرطوب با استفاده از پرس پیچ حذف می شود. باقیمانده از طریق یک نازل اتومایزر به داخل محفظه خشک کن اسپری می شود ، جایی که برای مدت کوتاهی در دمای بالا باقی می ماند تا آب گلوتن تبخیر شود. رطوبت با هوا خنک می شود و به مخزن دریافت کننده منتقل می شود. در مرحله آخر، گلوتن فرآوری شده الک و آسیاب می شود تا خط تولید گلوتن محصولی یکنواخت تولید کند.

بازار مصرفی گلوتن

گلوتن یک پروتئین است که در غلات مانند گندم، جو و جوانه‌های حبوبات وجود دارد. این پروتئین مسئول ایجاد لطافت و الاستیسیته در محصولات نانوایی و شیرینی‌پزی است. علاوه بر این، گلوتن به عنوان عاملی در ایجاد ساختار و جمع‌کننده در صنایع غذایی استفاده می‌شود. در ادامه، بازار مصرف گلوتن را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

 

مصرف در صنعت نانوایی: گلوتن به عنوان عاملی برای بهبود قوام و کیفیت نان‌ها استفاده می‌شود. این پروتئین موجب ایجاد ساختاری محکم در نان می‌شود که باعث افزایش طول عمر و کیفیت محصولات نانوایی می‌شود.

 

صنایع شیرینی‌پزی: در تولید کیک، پای، بیسکوییت و دیگر محصولات شیرینی‌پزی، گلوتن استفاده می‌شود. این پروتئین باعث افزایش کیفیت، لطافت و حجم محصولات شیرینی‌پزی می‌شود.

 

صنایع غذایی فرآوری شده: گلوتن در صنایعی مانند سوسیس و کالباس، ناگت، ناگت مرغ و محصولات گوشتی فرآوری شده به عنوان جمع‌کننده و ایجاد کیفیت در ساختار محصول استفاده می‌شود.

 

غذاهای گیاهی: برخی محصولات گیاهی مانند سیماک، سویا و سبوس برنج حاوی گلوتن هستند. این محصولات برای تولید محصولات گیاهی با ساختار مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

به طور کلی، بازار مصرف گلوتن در صنایع غذایی و نانوایی بسیار گسترده است و تقاضا برای محصولات با کیفیت بر اساس استانداردهای گلوتن در حال افزایش است. صنعت غذایی همچنین در تلاش برای تولید محصولات بدون گلوتن و جایگزین‌های گلوتنی است که به علت افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان درباره حساسیت‌های غذایی و نیازهای رژیم‌های خاص، نقش مهمی در بازار دارند.

 

فواید اقتصادی تولید گلوتن

گلوتن گندم و نشاسته گندم از نظر اقتصادی محصولات مشترک مهمی هستند که در طی فرآوری مرطوب آرد گندم تولید می شوند. اگرچه گلوتن گندم ممکن است یک ماده غذایی کالایی باشد و کاربردهای آن عمدتاً در محصولات پخته شده و محصولات گوشتی فرآوری شده است. میدانیم که گلوتن در واقع پروتئین گندم است. این ماده مولکول های طولانی نامحلول در آب را تشکیل می دهد که باعث ایجاد بافت مشخصه خمیر می شود و به نان ها و کیک ها اجازه می دهد تا پف کنند زیرا CO2 آزاد شده توسط مخمر در داخل گلوتن به دام افتاده است. خط تولید گلوتن می‌تواند با درامد زایی برای صاحبین مشاغل مورد توجه سرمایه گذاران باشد.

تیم فنی تخصصی سامیار در زمینه تولید گلوتن تجارب زیادی داشته و آماده ارائه مشاوره به شما مشتریان عزیز می باشد.

برای اطلاع از قیمت گلوتن و سوالات بیشتر در مورد کاربردهای گلوتن گندم و خط تولید این محصول با ما در تماس باشید.

خصوصیات گلوتن با کیفیت

مقاومت الاستیک: گلوتن با کیفیت بالا باید دارای مقاومت الاستیک مناسبی باشد، به این معنی که بتواند حجم و ساختار مناسبی را در محصول اینجا کند، مانند نان‌ها و فرآورده‌های آردی

قدرت خمیرزنی: گلوتن با کیفیت بالا باید بتواند به خوبی با آب و آرد ترکیب شود.

قابلیت تخمیر: گلوتن با کیفیت بالا باید بتواند در فرآیند تخمیر به خوبی بازده داشته باشد و حجم مطلوبی را به محصولات مانند نان‌ها و کیک‌ها اضافه کند.

پایداری حرارتی: گلوتن با کیفیت باید دارای پایداری حرارتی مناسبی باشد تا در فرآیندهای پخت و پز درحرارت بالا ،ساختار محصولات تغییر نکند.

استاندارد های قابل توجه جهت اجرای واحد تولید گلوتن

 استاندارد ISO 21422: این استاندارد مربوط به تعیین محتوای پروتئینی و ویژگی‌های رئولوژیکی گلوتن است. این استاندارد مشخصات فیزیکی و شیمیایی گلوتن را تعیین کرده و روش‌های آزمون مورد استفاده را شرح می‌دهد.

 

استاندارد CODEX STAN 152-1985: این استاندارد توسط کدکس آلیمپوس بین‌المللی تعیین شده است و مربوط به استانداردهای کیفیت گلوتن است. این استاندارد شرایط تولید ویژگی‌های کیفیتی گلوتن را بررسی می‌کند.

 

استاندارد AACC 38-12: این استاندارد توسط انجمن آمریکایی تحقیقات در آرد (AACC) تعیین شده است و برای تعیین کیفیت گلوتن در آرد و محصولات آردی استفاده می‌شود. این استاندارد روش‌های آزمون و معیارهایی را برای ارزیابی گلوتن در آرد ارائه می‌دهد.

 

استاندارد CODEX STAN 78-1981: این استاندارد مربوط به استفاده از گلوتن در محصولات نانوایی است. این استاندارد شرایط استفاده از گلوتن در تولید نان و محصولات نانوایی را توضیح می‌دهد و معیارهایی را برای کیفیت گلوتن در این محصولات تعیین می‌کند.

 

استاندارد CODEX STAN 244-2004: این استاندارد مربوط به استفاده از گلوتن در تهیه محصولات غذایی است. این استاندارد شرایط استفاده از گلوتن در تولید محصولات غذایی را مشخص می‌کند و معیارهایی

را برای کیفیت گلوتن در این محصولات تعیین می‌کند.

ماشین الات و تجهیزات مربوط به خط تولید گلوتن

مخازن اولیه

الواتور

سیستم جداسازی گلوتن

مخازن نشاسته

سیستم خشک کن

سیستم فراوری

گلوتن ماده پروتئینی منسجم و ویسکوالاستیک است و به عنوان محصول جداسازی نشاسته از گندم شناخته میشود. این ماده پروتئین تشکیل دهنده خمیر ارد گندم است . کلید توانایی منحصر بفرد گندم در تولید محصولات مخمر، گلوتن میباشد.

تقریبا ۳۰۰ سال است که دانش نحوه تبدیل ارد گندم به نشاسته و گلوتن شناخته شده است اما گلوتن فقط در نیمه دوم قرن بیستم به عنوان کالا مورد معامله قرار گرفته است. در پنج دهه گذشته شاهد افزایش گلوتن به عنوان یک پروتئین گیاهی منحصر به فرد با اهمیت تجاری قابل توجه بوده ایم.از این ماده هم به عنوان افزودنی برای تقویت آرد برای تولید نان و هم به عنوان عنصری برای بسیاری از مصارف غذایی و غیر غذایی استفاده میکنند.

گلوتن گندم به صورت پودر کرم رنگ و آزاد در بازار به فروش می رسد. وقتی با آب مخلوط می شود، یک توده ویسکوالاستیک منسجم ایجاد می کند.تولید این محصول از حدود ۹۰۰۰ تن در سال ۱۹۸۰ به ۸۵۰۰۰۰تن در سال ۲۰۰۸ رسید.این میزان از تولید گلوتن حدود یک تا دو درصد از تولید سالانه گندم جهان را مصرف میکند. با این حال، درصد گندم مورد استفاده برای تولید گلوتن بین مناطق جغرافیایی و کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در استرالیا ،حدود ۲۶ درصد آرد گندم آسیاب شده برای تولید گلوتن استفاده می شود.

یک ایتالیایی به نام بکاری اولین بار در حدود ۳۰۰ سال پیش گلوتن را از آرد توصیف و تهیه کرد. اگرچه تولید گلوتن در چین سابقه طولانی دارد اما تولید صنعتی ان بسیار دیرتر از کشورهای غربی آغاز شد. شرکتهای گلوتن گندم در چین از نظر تعداد و اندازه کوچک هستند که بیشتر آنها کارخانه های کوچک با تولید سالانه کمتر از ۱۰۰۰ تن هستند. این کارخانه ها در کنترل فرایند ضعیف هستند و با تجهیزات قدیمی و کارایی پایین کار می کنند پس نمی توان کیفیت محصول را تضمین کرد.

با شستن خمیر گندم در آب یا محلول نمک رقیق شده، یک توده منسجم را (گلوتن) که حاوی مقدار زیادی پروتئین است (۷۵%) به دست آورد. این کشف به راحتی در یک اشپزخانه خانگی می تواند تکثیر پیدا کند. مبنای اصلی تولید گلوتن در صنعت غلات همین اتفاق می باشد. سالانه از میلیون ها تن گندم در آمریکای شمالی ،اروپا،استرالیا و چین استفاده میکند.فرایند تجاری فعلی اساسا تکرار ازمایش Beccari میباشد و در اصل تنها چند مرحله کلیدی را شامل میشود.

شکل زیر مراحل تولید گلوتن و محصولات جانبی این فرایند را نشان میدهد. اولین مرحله مخلوط کردن اب و آرد برای ساخت خمیر میباشد.به خمیر اماده شده مقداری زمان داده میشود تا کاملا هیدراته شود و اگلومرات پروتئین تولید شود. سپس میزان پروتئین موجود از نشاسته به وسیله اضافه کردن مقداری آب جدا میشود. مراحل نهایی عبارتند از: خشک کردن، آسیاب کردن و غربال کردن برای بدست آوردن گلوتن گندم حیاتی به شکل پودر.

مخازن مخلوط 

میکسر

آسیاب 

مخزن (استراحت)

ساتریفیوژ

مخزن شستشو

خشک کن 

تجهیزات بسته بندی

گلوتن خشک به عنوان یک کالای تجاری  باید حداقل حاوی  ۸۰%  پروتئین و تا ۱۰% رطوبت باشد. با توجه به چربی های گندم، گرانول های نشاسته باقی مانده و فیبر نامحلول، که در ماتریس پروتئین به دام افتاده اند با افزایش محتوای پروتئین حذف آنها مشکل تر می شود.جدول زیر درصد ترکیب گلوتن را نشان میدهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.