خط فرآوری قیر معدنی

ویژگی خط فرآوری قیر معدنی سامیار

قیرمعدنی یا طبیعی هیدروکربن های سنگینی هستند که بسته به نوع و محل استخراج آنها جنس و مواد به کاررفته درآنها متفاوت است. استخراج قیرمعدنی و فراوری آن به صورت غیراصولی باعث افزایش میزان ناخالصی، گوگرد و موادمعدنی در آنها می شود. معادن این دسته از قیرها در تعداد محدودی ازکشورها ازجمله عراق، استرالیا، کانادا، روسیه و ونزوئلا وجود دارد.ایران نیز یکی از دارندگان معادن قیرطبیعی درجهان است.معادن قیرمعدنی درایران درشهرهای  نظیرخوزستان، ایلام، کردستان و کرمانشاه وجود دارد.

قیر طبیعی یا معدنی چیست؟

قیر طبیعی کاربردهای مشخص و تعریف شده ای در صنایع مختلف دارد. هر صنعتی با توجه به نیاز خود از قیر طبیعی به عنوان ماده اولیه یا محصول نهایی استفاده می کند. گیلسونیت یعنی همان قیر که به طور طبیعی از معادن استخراج و استفاده می شود. استفاده از قیر یا گلیسین جامد بسیار متنوع است که در ادامه این مقاله به طور خلاصه با آن آشنا خواهید شد.

قیر معدنی در کجای ایران یافت می‌شود؟

خوشبختانه طبیعت غنی ایران نیز از این نعمت بهره برده است و معادن قیر طبیعی ایران را می توان در شهرهای غربی و جنوبی ایران مانند کرمانشاه، ایلام و خوزستان یافت. فروش قیر طبیعی گیلانغرب ایران در کرمانشاه نقش مهمی در تبادل ارز، اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته است. به همین دلیل، تولید و فراوری قیر معدنی نقش بسزایی در اقتصاد این مناطق ایفا میکند.

کاربرد قیرمعدنی

قیرمعدنی مصارف گوناگونی در زمینه های مختلف دارد که معروف ترین مصرف آن در آسفالت ها، باشکل ظاهری کلوخه های براق و مشکی رنگ میباشد. همچنین ساده ترین کاربرد قیر برای کک سازی و مصرف سوختی میباشد. در کوره ها ازجمله کوره های آهنگری این قیرها به عنوان سوخت سوزانده می شود. در کک سازی نیز با استفاده ازقیرطبیعی و ذغال سنگ کک تولید میکنند. این ماده همچنین در زمینه هایی چون راه سازی، تولیدسیمان حفاری،تولید مواد شیمیایی نظیر چسب ها و درزگیرها،

گیلسونایت

کاربرد های قیر معدنی در صنایع مختلف

راه­سازی: یکی از مصارف اولیه قیر معدنی در راه­سازی است. قیر با سنگ‌دانه‌ها (مانند سنگ‌های خردشده) برای ایجاد بتن آسفالت مخلوط می‌شود که به عنوان ماده اتصال‌دهنده برای جاده‌ها، بزرگراه‌ها و باند فرودگاه استفاده می‌شود. مخلوط آسفالت استحکام، دوام و مقاومت در برابر عوامل جوی را فراهم می‌کند و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل تبدیل می‌کند.

تعمیر و نگهداری روسازی: از قیر برای نگهداری و تعمیر روسازی نیز استفاده می‌شود. این به عنوان یک پوشش سطح نازک یا یک آب‌بند دوغاب برای محافظت از روسازی زیرین از آسیب‌های ناشی از آب، اکسیداسیون و ترافیک استفاده می‌شود. این به افزایش طول عمر جاده‌های موجود کمک می‌کند و نیاز به بازسازی پرهزینه را کاهش می‌دهد.

ضد آب بودن: خاصیت ضد آب بودن قیر آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌کند. معمولاً در صنعت ساخت‌وساز برای عایق سازی زیرزمین‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و سقف‌ها استفاده می‌شود. غشاها یا پوشش‌های قیر به عنوان یک مانع عمل می‌کنند و از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند و از سازه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت محافظت می‌کنند.

مصالح سقف: قیر معدنی به‌طور گسترده‌ای در مصالح سقف، به‌ویژه در سقف‌های مسطح یا با شیب کم استفاده می‌شود. به عنوان یک غشای سقف یا زونا اعمال می‌شود و پوششی بادوام و ضد آب ایجاد می‌کند. دستگاه‌های سقفی مبتنی بر قیر مقاومت عالی در برابر آب‌وهوا، محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش و خواص عایق را ارائه می‌دهند.

چسب‌ها و درزگیرها: خاصیت چسبندگی قیر آن را به یک عنصر کلیدی در انواع چسب‌ها و درزگیرها تبدیل می‌کند. برای چسباندن موادی مانند کاشی، کف‌پوش و زونا سقف استفاده می‌شود. درزگیرهای بر پایه قیر نیز برای آب‌بندی درزها و ترک‌ها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود و مانعی قابل‌اعتماد در برابر نشت هوا و آب ایجاد می‌کند.

امولسیون‌های آسفالتی: قیر را می‌توان با آب امولسیون کرد و امولسیون آسفالتی تشکیل داد. این امولسیون‌ها دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله درمان سطح جاده، پوشش چسب و کاربردهای مهروموم تراشه هستند. امولسیون‌های آسفالتی در مقایسه با قیر داغ سنتی، کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتری در کاربرد دارند.

رنگ‌ها و پوشش‌ها: قیر معدنی را می‌توان برای تولید رنگ‌ها و پوشش‌های قیری اصلاح کرد. این محصولات برای حفاظت در برابر خوردگی، عایق‌کاری و ضد آب در محیط‌های صنعتی بکار می‌رود. رنگ‌های مبتنی بر قیر معمولاً برای سازه‌های فلزی مانند لوله‌ها، مخازن و پل‌ها برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و افزایش طول عمر آنها استفاده می‌شوند.

تولید و فراوری قیر معدنی در ایران

با توجه به محل استحصال قیمت قیر طبیعی در دسته بندی دقیق تر، این محصول به چند نمونه مختلف تقسیم می شود. محل استحصال قیر معدنی باعث می شود که مواد و ترکیب مواد به کار رفته در آنها تفاوت های چشمگیری با یکدیگر داشته باشند که در نوع کاربرد موثر است. استحصال نامناسب قیر می تواند مشکلاتی از جمله میزان بالای گوگرد در قیر، کهنگی زیاد، درصد بالای مواد معدنی و ناخالصی های مرتبط با آن و عدم شناسایی دقیق نوع و خواص قیر را به همراه داشته باشد. تولید و فراوری قیر معدنی از جهت بالا بردن ارزش افروزده برای واخدهای پالایشگاهی اهمیت خاصی دارد.

فراوری قیرمعدنی

قیرمعدنی درطبیعت به صورت تبدیل تدریجی بدست می آید. در واقع منابع نفتی ازطریق شکاف های زمین به مرور زمان به لایه های رویی زمین نفوذ میکنند. ترکیبات سبک خود را به شکل بخار ازدست داده و بخشی از آن به عنوان قیرطبیعی به صورت ذغال با بویی گوگرد مانند برجای می ماند.  این قیرها ازطریق استخراج معدنی و یا ازدریاچه های قیرطبیعی بدست می آید و دوام بیشتری نسبت به قیرهای نفتی دارند.

خطوط تولید قیر معدنی بخش مهمی از صنعت آسفالت است که قیر باکیفیت مورد نیاز برای ساخت و ساز و نگهداری راه ها را تولید می کند. این خطوط تولید برای استخراج و تصفیه قیر از منابع طبیعی مانند نفت خام، ماسه‌های قیر و …طراحی شده‌اند.

خط تولید قیر معدنی شامل چند قسمت، از جمله کارخانه استخراج قیر، کارخانه فرآوری قیر و تأسیسات ذخیره و توزیع تشکیل شده است.  فعالیت کارخانه استخراج برای حذف قیر از ماده اولیه است، در حالی که کارخانه فرآوری، قیر را برای مطابقت با استانداردهای صنعت، تصفیه می کند.

فراوری قیر معدنی، به یک سری فرآیندهایی گفته می‌شود که به منظور تولید محصولات قیری مانند آسفالت، روغن قیری، و غیره، از قیر معدنی استخراج شده، استفاده می‌شود. این فرآیندها شامل مراحل زیر می‌شوند:

 

۱.اکستراکشن: در این مرحله، قیر از سنگ معدنی استخراج می‌شود. این فرایند با استفاده از حلال‌های شیمیایی صورت می‌گیرد، که قیر را از سایر مواد معدنی جدا می‌کنند.

۲.تصفیه: قیر استخراج شده، تصفیه و از آلاینده‌ها پاک می‌شود.

۳.تغییر شکل: پس از تصفیه،قیربه شکل‌های مختلفی مانند روغن قیری، آسفالت، و غیره تبدیل می‌شود.

۴.تست و بازرسی: محصولات نهایی با استفاده از تست‌های مختلف مانند تست اصالت، تست آزمایشگاهی و غیره بازرسی و تست می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که به استانداردهای مورد نیاز صنعتی راهسازی رسیده‌اند.

 

در نهایت، محصولات نهایی از خط فراوری قیر معدنی می‌توانند در ساخت و سازهای راهی و فرودگاهی، نقش‌هایی مانند پوشش ضد آب و عایق حرارتی داشته باشند، همچنین در صنایع پالایش نفت و سایر صنایع مورد استفاده قرار گیرند.

برای اطمینان از کارایی و اثربخشی خط تولید قیر معدنی، سرمایه گذاری در تجهیزات با کیفیت بالا و فناوری های پیشرفته بسیار مهم است.

قیرمعدنی

مقایسه قیر نفت خام و قیر استخراجی

تولید قیر به دو روش مختلف انجام می‌شود: از طریق پالایش نفت خام و از طریق استخراج قیر از زمین. این دو روش در موارد زیر مقایسه می‌شوند:

منشأ:

 قیر پالایشگاه: از پالایش نفت خام به دست می‌آید. نفت خام به پالایشگاه منتقل شده و در آنجا به وسیله  برخی ازفرآیندها، قیر تولید می‌شود.

قیر استخراجی: مستقیماً از زمین استخراج می‌شود. این قیر از سنگ‌ها و رسوبات طبیعی در زمین به دست می‌آید.

محتوا و ویژگی‌ها:

 قیر پالایشگاه: معمولاً دارای ویژگی‌های قابل پیش‌بینی است. با استفاده از فرآیندهای پالایشگاهی مشخص، میزان و نوع افزودنی‌ها و اصلاحات در قیر تنظیم می‌شود. بنابراین، قیر پالایشگاهی به طور معمول دارای استانداردهای مشخص و قابل اعتمادی است.

قیر استخراجی: قیر استخراجی ممکن است ویژگی‌های متفاوتی نسبت به قیر پالایشگاه داشته باشد. محتوا و ویژگی‌های قیر استخراجی می‌تواند تحت تأثیر شرایط زمین‌شناسی و فرآیند استخراج باشد. قیر استخراجی ممکن است دارای ترکیبات جانبی و ناخالصی‌های بیشتری باشد که نیاز به تصفیه و پالایش بیشتری دارد تا بتوان از آن استفاده کرد.

موارد استفاده:

قیر پالایشگاه: عمدتاً برای تولید مواد ساختمانی استفاده می‌شود، از جمله روکش‌های آسفالتی برای جاده‌ها و سطوح.

قیر استخراجی: این قیر نیز برای کاربردهای مشابه استفاده می‌شود، اما به دلیل ویژگی‌های متفاوت، ممکن است در موارد خاصی مورد استفاده قرار گیرد، مانند ضدآب کردن سازه‌ها یا استفاده در صنایع خاص مانند صنایع معدنی و نفتی.

به طور کلی، قیر پالایشگاه به عنوان محصولی استاندارد و قابل اعتماد شناخته شده است، در حالی که قیر استخراجی بیشتر به عنوان یک منبع غیرمعمول قیر در برخی موارد خاص استفاده می‌شود و نیاز به تصفیه و پالایش بیشتری دارد تا ویژگی‌های قابل قبولی برای موارد خاصی که استفاده می‌شود، به دست آید.

 مشخصه اصلی قیرهای معدنی میزان خاکستری است که با آنها ترکیب میشود و بر اساس ان کیفیت قیر را کم و زیاد میکند. هرچه میزان خاکستر اضافه شده کمتر باشد کیفیت قیر بهتر خواهد بود. به طوری که قیرهایی که میزان خاکستر آنها کمتر از پنج درصد است ازجمله مرغوب ترین قیرهای معدنی به شمار می آیند.

از دیگر ویژگی های قیرطبیعی خوب نقطه ذوب پایین و حلالیت بالا است. پس ازکشف منابع قیرمعدنی و استخراج آن،تحت فرایندهای گوناگون از آن استفاده میشود. یکی ازاین موارد تولید پودر قیرمعدنی یا پود رمیکرونیزه گیلسونایت است. این ماده به رنگ سیاه با سطحی براق و جنسی سخت می باشد. 

طرح فراوری و تولید این ماده به این صورت است که که پس ازاستخراج قیر، توسط سنگ شکن ها کلوخه های قیرمعدنی خرد می شود. سپس بوسیله سرندهای مخصوص دانه بندی انجام میگیرد و به صورت دانه هایی با ابعاد موردنظر در می آید. درایران معادن کرمانشاه یکی از برترین مراکز فروش پودر قیرمعدنی به شمار می آیند. تجهیزات مورداستفاده درفراوری این ماده مگنت، نقاله، فیدرگریزلی گیلسونایت، مارپیچ و الواتور برای حمل مواد میباشد.

شرکت صنعت آفرین سامیار با تیم مجرب خود آمادگی کامل برای ارائه مشاوره فنی و احداث صفر تا ۱۰۰ خط تولید فرآوری قیر معدنی را اعلام میکند پس با ما در ارتباط باشید. همچنین برای دریافت اطلاعات و خدمات فروش سایر مواد با ما تماس بگیرید .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.