کاربرد اتیل استات

اتیل استات یا اتیل اتانوات، یک ماده شیمیایی کاربردی و پر مصرف در صنعت است. این حلال در صنایع چسب‌ها، رنگ‌ها یا روکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزین خوبی برای حلال‌های معطر مانند تولوئن به حساب می‌آید.

از اتیل استات به عنوان یک استر کربوکسیلات با فرمول شیمیایی CH3COOC2H5 یاد می‌شود. این مایع بی‌رنگ دارای بوی شیرین و خوشایند است. اتیل استات از واکنش بین اتانول و اسید استیک تولید شد. اتیل استات عمدتا از طریق واکنش استری سازی فیشر سنتز می‌شود و در کنار این از واکنش تیشچنکو نیز استفاده می‌شود.

کاربردهای اتیل استات به طور کلی:

به طور کلی کاربردهای اتیل استات عبارتند از:

  • – به عنوان حلال در تمیز کردن بردهای مدار الکتریکی، پاک کننده لاک ناخن، در جوهرهای چاپ فلکسوگرافی و روتوگراور
  • – حلال آلی برای نیتروسلولوز و لاک
  • – طعم دهنده و اسانس میوه مصنوعی
  • – چرم و ابریشم مصنوعی
  • – ساخت فیلم و صفحه عکاسی
  • – علف کش‌ها
  • – چسپ
  • – تولید سیگار
  • – صنعت چاپ
  • – تولید عطر (اتیل استات در عطرها به سرعت تبخیر می‌شود و فقط بوی خوش باقی می‌گذارد)
  • – صنعت داروسازی
  • – کارخانه رنگ سازی (به عنوان سفت‌کننده یا فعال کننده)
  • – محیط استخراج و معرف کروماتوگرافی

حلال و رقیق کننده

کاربرد اتیل استات به عنوان حلال :

– پوشش‌های رنگ و لاک

– استخراج برای فرآیندهای مختلف، از جمله کافئین‌زدایی قهوه و چای

– صنعت داروسازی

– جوهر، چسب و لاک ناخن

– ساخت چرم مصنوعی

– صنعت عطر سازی

– در برخی محصولات خانگی از جمله چسب و جوش دهنده‌های رنگ و لاک

مزیت اتیل استات به عنوان حلال و رقیق کننده:

– هزینه پایین و صرفه اقتصادی

– سمیت پایین این ماده

– بوی شیرین و قابل قبول

اتیل استات در صنایع غذایی

اتیل استات به عنوان یک تقویت‌کننده طعم در مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود و دلیل این موضوع رایحه‌ی شیرین و میوه‌ای آن است. سازمان غذا و دارو طعم‌دهندگی این ماده را تایید کرده است. به علاوه، اتیل استات به عنوان یک افزودنی غذایی غیرمستقیم در برخی از بسته‌بندی‌های خاص نیز کاربرد دارد.

 از آنجایی که اتیل استات رایحه‌ی شیرینی دارد از آن در آبنبات‌ها، کلوچه‌ها، آدامس و … استفاده می‌شود. همچنین اتیل استات در استخراج تنباکو از سیگارها، حذف کافئین از برگ چای و حذف کافئین از قهوه نیز کاربرد دارد. فرآیند حذف کافئین از قهوه ممکن است تا ۱۰ ساعت زمان ببرد. برای این کار دانه های سبز قهوه را با یک محلول اتیل استات شستشو می‌دهند تا کافئین موجود در آن حذف شود. دانه‌های سبز قهوه را در آب فرو میبرند تا دانه‌ها نرم شده و کافئین آن حل شود.

علاوه بر این، اتیل استات به آب اضافه می‌شود و کافئین طی یک واکنش شیمیایی با آب کاملا محصور می‌شود. جهت اینکه دانه‌های قهوه کافئین را در خود نگه دارند. وقتی که به آب حرارت داده شود الکل تبخیر می‌شود و کافئین را با خود از محلول جدا می‌کند. در شراب نیز می‌توان اتیل استات را پیدا کرد. این ماده به عنوان یک استر معمول که در شراب موجود است، بو و مزه‌ی میوه‌ای به آن می‌دهد. به عنوان طعم دهنده‌ی مصنوعی در بستنی و کیک‌ها نیز اتیل استات استفاده می‌شود.

بازار جهانی اتیل استات

طبق آمار سایت expertmarketresearch.com (EMR) در سال ۲۰۱۹ تقاضایی در حدود حجم ۴ میلیون تن در بازار جهانی وجود داشت. رشد تقاضا بالغ بر ۵/۴ درصد در بازار جهانی در بازه زمانی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود. انتظار تقاضا به حدود ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ طبق آمار را داریم. سهم قاره آسیا در بازار جهانی اتیل استات حدود ۸۲٪ می‌باشد.

بازار جهانی اتیل استات

مطالب مرتبط

کاربرد اتیل استات

اتیل استات یا اتیل اتانوات، یک ماده شیمیایی کاربردی و پر مصرف در صنعت است. این حلال در صنایع چسب‌ها، رنگ‌ها یا روکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزین خوبی برای حلال‌های معطر مانند تولوئن به حساب می‌آید.از اتیل ...

ادامه مطلب
کاربرد اتیل استات

تولید اتیل استات

روش مرسوم تولید اتیل استات تولید اتیل استات در طی واکنش اسید استیک با اتانول تولید می‌شود. این واکنش از دسته واکنش‌های استری شدن است که در حضور یک کاتالیست انجام می‌شود.C2H5OH + CH3COOH---------> CH3COOC2H5 + H2Oدر این واکنش ...

ادامه مطلب
تولید اتیل استات

اتیل استات

اتیل استات، استیک اتر، استوکسی اتان، اتیل استیک استر، اتیل اتانواتیک مایع بی رنگ است.رایحه ای دلپذیر و میوه مانند دارد. مزه شیرین این ماده به مانند مزه تمشک قرمز می باشد.این ماده به صورت جامد قابل حل ...

ادامه مطلب
اتیل استات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک در فیس بوک
اشتراک در توییتر
اشتراک در لینکدین
اشتراک در تلگرام
اشتراک در واتساپ
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.